Programa

dijous 8 de maig

17:30 – 18:45 recepció dels participants

19 – 20:30 benvinguda i conferència inaugural:

mireia pacareu (comissió organitzadora) i salvador mas (director de l'esmuc)

eero tarasti (universitat de helsinki): Musicology and its values: an analysis of our situation"

21 – 22:15 concert

· mireia vendrell, piano

· quartet clics: genís suàrez, saxo tenor; josep perxés, piano; oriol casadevall, contrabaix; xavier matamala, bateria



divendres 9 de maig

10 – 11:30 taula rodona: plans d’estudi actuals de la musicologia

· rebeca rios (UVa): “nuevas orientaciones metodológicas para la musicología actual

· maria del rosario montes (universidad de la rioja i esmuc): “musicología desde casa

· pau monterde (esmuc): "els estudis de musicologia a Catalunya"

· marziet anzarokova (russian Art Institute): “problems of music education in modern russia

· rolf baecker (esmuc): “la musicologia a l’alemanya actual-plans d’estudi entre bologna i la crisi econòmica

moderadora: sílvia martinez


12 – 14 comunicacions: sessió 1

  • Rubén Gómez (Universitat Rovira i Virgili): La música, un puente de diálogo intercultural.
  • Miquel Gené (ESMuC): Tambores en el parque. Usos y significados del candombe en la ciudad de Barcelona.
  • Gonzalo Fernández (UCM): Fuentes y recursos para investigar el ska: pros y contras en el estudio de música popular urbana.
  • Karine Melkonyan (Russian Art Institute): The experience of the studies of musical instruments in Armenian religious tradition.
  • Fernán del Val (UCM): La ideología del rock: valores, mitos y creencias en la constitución del rock como campo cultural.

Moderadora: Laura Sintes


16 – 17 pòsters

  • Juan González-Castelao (Edison Fellow, British Library): “Estudio, producción y directo: trayectoria de un director español en la radio europea. Ataúlfo Argenta”
  • Rosario Sánchez (Universitat de Múrcia): “Las propiedades del signo lingüístico musical como agente estructurador de la forma sintáctica tonal”
  • Imma cuscó, sara guasteví i joan pellisa (MdMB): “espai de documentació i recerca - museu de la música de barcelona
  • núria belmonte (UAB i ESMuC): “el perfil de l’estudiant de l’esmuc
  • izar martínez-amezketa (ESMuC): “la recuperació de la música antiga i “el departament”: l’estudi dels oboès històrics al departament de música antiga de l’esmuc
  • toni costa (ESMuC): “aprenendiendo piano flamenco
  • josé reche (ESMuC): “suite de la méthode ou maniere d’enseigner a donner du cor... d’othon-joseph vandenbroek. traducción y estudio


17:30 – 20:30 cinefòrum: whose is this song?, d'adela peeva (2003)

  • presentació i debat a càrrec de bernat rebés.

sinopsis: en un petit restaurant d’istanbul, una colla d’amics de diferents llocs de la zona dels balcans estan sopant quan senten la cançó. a l’acte la reconeixen, i tots defensen que prové del seu país. en la recerca pels orígens veritables de la cançó, adela peeva viatja per turquia, grècia, macedònia, albània, bòsnia, sèrbia i bulgària. en una regió marcada per les diferències ètniques i la guerra, el que comença com una curiosa investigació acaba com una exploració sociològica i històrica per les profundes diferències i malentesos entre la gent dels balcans.

21 – 22:15 concert

· ensamble musices liber tertius: elena doncel, clavicèmbal; pablo garrido, violoncel; josé miguel zamarripa, traverso.

· grup de gralles i timbal: daniel carbonell, direcció


dissabte 10 de maig

10 – 11:30 taula rodona: inserció laboral del musicòleg

  • imma cuscó (MdMB): “la gestió del patrimoni musical
  • gianni ginesi (esmuc i csma): “el musicòleg i les institucions culturals
  • marisa ruiz (editorial tritó i uab): “el món de l’edició musical
  • luca chiantore (musikeon i esmuc): "formación musicológica y empresa privada: la experiencia de musikeon"
  • sara revilla (esmuc): “manos a la obra: dos proyectos de recuperación del patrimonio etnomusicológico
  • eloi fuguet (esmuc): “la situació laboral dels primers titulats de l’esmuc

moderador: rubén lópez cano


12 – 14 comunicacions: sessió 2A

  • Izar Martínez-Amezketa (esmuc): La tradicionalització d’allò popular: el cas de la gaita a Navarra.
  • Marco Antonio de la Ossa (Universidad de Salamanca): El gagá: magia, canto y éxtasis en contacto con los espíritus.
  • Rodrigo Moreira da Silva (Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil, i Conservatori del Liceu): La “Ratoeira” y su contexto Socio-cultural: Un enfoque etnomusicológico para una manifestación musical folclórica del Sur de Brasil.
  • María Jesús Cueva: Teleologías y hegemonías estéticas del modernismo musical europeo de entre-guerras: Revisando la recepción de la obra Darius Milhaud (1917-1939).
  • Daniela Garcia (UB i UAB): Agrupaciones de percusión brasileña en Barcelona.

Moderador: Varun de Castro


12 – 14 comunicacions: sessió 2B

  • Antonio Félix Vico (Universidad de Jaén): Documentales en una mochila: el trabajo de campo en la investigación audiovisual.
  • Isabel Ferrer (UAB): Postguerra i Primer Franquisme a Picassent: Aportacions a la construcció de la realitat musical a través de la dona.
  • Jaime J. Alonso (UAM): Cine y etnomusicología: ¿una relación imposible?
  • Pedro Ordóñez (Universidad de Granada): Síntesis interdisciplinar en la obra reciente de José Manuel López López y José María Sánchez Verdú.

Moderadora: Íngrid Pujol


16 – 17:30 trobades temàtiques

  • arxius musicals: patrimoni i gestió” amb isaac forns (A350)
  • música i identitat” amb sara revilla (A347)
  • el treball de camp” amb marta ramon (A346)
  • "la interpretació històrica”, amb José Reche (A345)


18 – 19:30 conferència de clausura

marta ramon (comissió organitzadora)

lawrence kramer (fordham university):dvorak in pyongyang and other problems: musicology in contemporary societies”

20 – 21 assemblea

22 sopar*

* el preu del sopar no està inclòs en el preu de la inscripció; serà a càrrec de cada participant.